Trudność: 🟢 (łatwe)
Dziś nauczysz się, jak blokować nagłówki w MS Excel. Ta funkcja pozwala na zamrożenie wybranych wierszy lub kolumn, dzięki czemu pozostają one widoczne podczas przewijania arkusza. Pokażę Ci, jak krok po kroku skorzystać z tej opcji, aby ułatwić nawigację i analizę danych.
Mając długą listę często stoimy przed problemem „uciekających” nagłówków. Uwielbiają wyskakiwać poza widoczny obszar. Zerknij na oba obrazki.
Tu widać nagłówki:
A tu lekkie przewinięcie powoduje ucieczkę nagłówków poza ekran:
Rozwiązanie
Ustaw się w komórce powyżej której chcesz zablokować wiersze. W omawianym przykładzie stosowna będzie komórka B5.
Teraz we wstędze Widok, w grupie Okno, rozwiń przycisk Zablokuj okienka i wybierz polecenie Zablokuj okienka.
Spróbuj teraz przewinąć arkusz… tytuły zostają w miejscu. 🙂
Spostrzeżenie
Możesz też blokować kolumny. W przykładzie powyżej zablokowana została kolumna A. Czy wiesz dlaczego akurat ona?
Odpowiedź… bo przed blokowaniem ustawiliśmy się w komórce B5… czyli wszystko powyżej wiersza 5 i na lewo od kolumny B jest blokowane (mrożone). Jeśli więc chcesz zablokować wiersze od 1 do 3 i kolumny od A do D… ustaw się w komórce E4 i zablokuj okienka.
A jak to odwołać?
We wstędze Widok, w grupie Okno, rozwiń przycisk Zablokuj okienka i wybierz polecenie Odblokuj okienka.
Jeśli często pracujesz z tabelami (i nagłówkami tych tabel), to zapewne zainteresuje Cię ten temat: MS Excel – tworzenie tabel z danymi).